Originální představení, ve kterém si zavdá hudební, dramatická i taneční složka.
Příběhy, líté boje, vítězství i prohry korzárů a pirátů situujeme hudebně i tanečně do první poloviny 18. století. V té době se po světových vodách plavili námořníci, o nichž si vyprávíme příběhy dodnes.
Hudba: Musica Bellisima a hosté, umělecká vedoucí Eva Tornová
Tanec: Chorea Historica, umělecká vedoucí Eva Kröschlová
Námět: Vladimír Kočí, režie: Kateřina Klementová a Chorea Historica
Režijní spolupráce: Eva Kröschlová
Premiéra 30. 9. 2012, letohrádek Hvězda na Bílé Hoře, Praha 6
Korzáři byli vojáci a námořníci, hrdí vlastenci a vyslanci svých mocností, kteří bojovali v dlouhých válkách mezi Anglií a Francií na přelomu 17. a 18. století. Těšili se královské podpoře, a také za to své vládě odváděli až polovinu zisku ze své kořisti. Dobývali nepřátelské válečné lodě i území. Když bylo po válce, spousta korzárů přešla k „černému“ pirátství.
Piráti útočili na jakoukoliv loď bez ohledu na národnost či postavení. Legendární příběhy o kapitánech, ukrytých pokladech a krutých trestech za pirátství vyprávějí skutečné události z doby „zlaté éry“ pirátství (1700-1730). Z nezaměstnaných námořníků se tehdy stávali drsní a odvážní lupiči v Karibiku, Americe či v Indickém oceánu.
Hudebně je pořad založen na hudbě francouzského baroka (Lully, Marais, Campra, Rameau), i taneční kusy čerpají z „la belle danse“, vysokého tanečního stylu té doby. Ani v hudbě, ani v tanci ovšem nechybí exkurze do exotických krajů jako Indie či Orient. Zazní melodie anglické, na které si námořnictvo zatančí „country dance“, odzpívána je i dojemná kramářská píseň o osudu jedné pirátské famílie. Některé choreografie jsou originály zapsané v 18. století, jiné jsou poupraveny do „námořnického“ stylu (jak byste tančili na rozhoupané lodní palubě?), jiné vznikly jako současné choreografie, které ovšem stylem přiléhají na dobovou hudbu jako mokré pruhované tričko.
program:
1. část - Korzáři |
|
Overture* – úvod |
(F. Couperin 1668-1733 z Concert Instrumental d´Apotheose) |
La Forlana* – vyplutí mocností na moře |
(na motivy La Forlana, Louis-Guillaume Pecour, 1700) |
La Pavane des Saisons – vyhlášení války |
(Louis-Guillaume Pecour, 1700, hudba: J. B. Lully) |
Folie d‘Espagne pour femme – ...a pirátská duše motivuje vojska k boji |
(R.-A. Feuillet, 1700) |
Rigaudon – střet znepřátelených armád |
(Rigaudon a quattre, Louis-Guillaume Pecour, 1705, hudba: F. Couperin) |
Allemande, Rondeau |
(J.- M. Hotteterre 1674-1761 Suita in G pro loutnu a basso continuo) |
La Bretagne – dobytí Evropy |
(Louis-Guillaume Pécour, 1730, hudba: A. Campra) |
Orientální improvizace – dobytí Arábie |
|
Bharatnatyam – dobytí Indie |
|
Les Contres Faiseurs – finální zteč dvou hrdinů |
(Louis-Guillaume Pécour, 1700, hudba: H. Purcell) |
Marche pour les Matelots* – vítězství a prohra |
(na motivy La Matelote, R.-A. Feuillet, 1707, hudba: Marin Marais) |
2. část - Piráti |
|
Danse des Sauvages* – nástup pirátů |
(Jean-Philippe Rameau, Les Indes Galantes, 1735/36) |
Gavotte* – představení pirátských kapitánů |
(F. Couperin) |
Captain Thunder – píseň |
|
Gigue* – pirátský útok |
(na motivy Gigue a Deux, R.-A. Feuillet, 1700) |
Irská lidová polka – oslava pirátů na ostrově Ocracoke |
|
What Shall We Do With the Drunken Sailor – další týden oslavy pirátského vítězství |
|
Henry Martin – píseň – balada o hrdinném pirátu |
|
Skotské melodie ...ku radosti námořního ducha |
(F. Barsanti 1690-1770) |
Menuet * – tanec kuřáků dýmky |
(hudba: F. Couperin) |
Captain Kidd * – soud pirátských kapitánů |
|
La Forlana* – odplutí pirátů do dáli |
(na motivy La Forlana, Louis-Guillaume Pecour, 1700) |
* Choreografie: Kateřina Klementová |